Strona główna » Gimnazjum » Historia »


Problem rewolucji w "Nie-Boskiej komedii" Z. Krasińskiego i "Przedwiośniu" S. Żeromskiego.



Poprzednia praca: "Przedwiośnie" Stefana Żeromskiego pytaniem o kształt przyszłej Polski.
Następna praca: Wyjaśnij sens tytułu powieści Zofii Nałkowskiej "Granica".



Treść: Rewolucjoniści z "Nie-Boskiej komedii" domagają się zmiany dawnych stosunków społecznych. Pragną zemsty za krzywdy wyrządzone im przez arystokrację. Krasiński stworzył monumentalny, potężny i groźny wizerunek plebejskiego buntu, rewolucyjnego entuzjazmu i siły działania mas. Obraz rewolucji stanowi groza żywiołu, szaleństwo i występki. Rewolucyjne tłumy nie wiedzą co to litość. Sieją zniszczenie i są pełne okrucieństwa. Rewolucja sama w sobie nie stanowi więc siły konstruktywnej, a jedynie przynosi zniszczenie Nowa klasa doprowadza do chaosu i anarchii. Bezwzględnie postępuje ze swoimi poprzednikami. Urządza rzeź, a zabijanie starej klasy utożsamia z "wolnością". Postępowanie obozu rewolucji opiera się na negacji dotychczasowych wartości. "Wolny" świat w ich mniemaniu to świat bez zakazów moralnych, w którym na porządku dziennym będzie prymitywne zaspokajanie najniższych instynktów. Wizja rewolucja pozbawiona jest śladów sympatii. Krasiński ukazuje niebezpieczeństwo rozwiązywania konfliktów społecznych na drodze rewolucji, rozwiązania, które do niczego nie prowadzi i które doprowadza do zastąpienia starych zbrodni nowymi.
W "Przedwiośniu" Żeromski stara się ostrzec, przerazić, odstraszyć przed rewolucją. Podłożem dążeń rewolucyjnych w "Przedwiośniu" podobnie, jak i "Nie-Boskiej komedii" są ostre konflikty klasowe. Komuniści starający się dokonać reform społecznych proponują przeprowadzenie zmian na drodze rewolucji. Żeromski zdaje sobie sprawę z groźby tkwiącej w tych zamierzeniach. Podobnie, jak w utworze Krasińskiego klasa, która miałaby dokonać rewolucyjnego przewrotu także jest zdegenerowana. Wobec tego autor zadaje sobie pytanie : jak ona ma zamiar odbudować Polskę? Żeromski pragnie przekonać społeczeństwo nowo powstałego państwa - Polski, iż nie wywalczy ono żadnych przemian, nie dokona żadnej poprawy tragicznej sytuacji, jeżeli do tego celu użyje takiego środka, jakim jest rewolucja. Rewolucja bowiem to potęga i przemoc. Potrafi zniszczyć i zabić, a nie potrafi dać ludziom tego, czego się po niej spodziewają. Walki rewolucyjne w Baku, ukazane przez autora i mające stać się przykładem destruktywnego działania rewolucji, zniszczyły rodzinę i głównego bohatera. Rodziców Cezarego poczęstowała rewolucja śmiercią, jemu natomiast przysporzyła cierpienia. Obraz rewolucji opisany przez Żeromskiego jest brudny. Ukazana zostaje w nim śmierć nie tylko winnych, ale także niewinnych osób. Rewolucja: początkowo niewinne demonstracje i mityngi, później krwawa rzeź, zbrodnie, gwałt, łupiestwa, rozbój. Po pewnym czasie nikt właściwie nie wiedział, z kim i dlaczego się bije. Racje społeczne, walka o byt, została zmieszana z walką o prawa danych narodów. Nikomu owa walka nie przyniosła korzyści. Śmierć, morderstwa, brud, kaźń i złodziejstwo - takie są rezultaty rewolucji, ale o nich nikt na początku nie wie, nikt nie uświadamia sobie nawet, jak strasznie owa rewolucja może wyglądać....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 1483 , autor: agacjo , Ocena: 72.05

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Problem rewolucji w "Nie-Boskiej komedii" Z. Krasińskiego i "Przedwiośniu" S. Żeromskiego.

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Jakie są kryteria oceny postępowania i ludzi
Dawid H. Lawrence twierdził, że cała wielka literatura opowiada o moralności. Odwołując się do znanej ci literatury potwierdź ten pogląd lub podejmij z nim polemikę.
„Pokój szczęśliwość. Ale bojowanie byt nasz podniebny”. Rozważ myśl Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, odwołując się do wybranych utworów literackich.
Dowodzi się, że data urodzenia w olbrzymim stopniu determinuje los człowieka. Zinterpretuj sąd, odwołując się do sytuacji i postaw bohaterów literackich wybranych epok.
Odwołania do tradycji kultury to sposób, w jaki przemawia także i współczesna poezja. Uzasadnij słuszność tego stwierdzenia, wyjaśniając sens i celowość zastosowanych przez W. Szymborską w "Psalmie” zabiegów językowych.
Motyw wędrówki w literaturze. (4)
„Dobro i zło muszą istnieć obok siebie, a człowiek powinien dokonywać wyborów.” Jak rozumiesz słowa Mahatmy Gandhiego?
Przeprowadż polemikę ze słowami Świętochowskiego: "Żaden utwór literacki nie przerobi ludzi, są wszakże takie, które ich pobudzają do przetworzenia się".
Literackie spotkanie wrogów. Przedstaw zagadnienie na podstawie spotkania Achillesa z Hektorem i Gerwazego z Jackiem Soplicą.
Śmierć jako temat i motyw w literaturze dawnych wieków i w polskich utworach o drugiej wojnie światowej. (2)


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Historia
Prehistoria Prehistoria
Starożytnośc Starożytnośc
średniowiecze średniowiecze
Polska piastów Polska piastów
Polska jagiellonów Polska jagiellonów
Odrodzenie Odrodzenie
Złoty wiek w Polsce Złoty wiek w Polsce
Europa i Świat XVI-XVII wiek Europa i Świat XVI-XVII wiek
Oświecenie Oświecenie
Polska i Świat w XIX wieku Polska i Świat w XIX wieku
Wojna Światowa Wojna Światowa
Okres międzywojenny Okres międzywojenny
II wojna światowa II wojna światowa
Okres powojenny Okres powojenny

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 72.05.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-01 13:53:06
⇒Czytano: 1483
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: