Strona główna » Gimnazjum » Historia »


"Pan Tadeusz" - rola etykiety.



Poprzednia praca: Oskarżam Giaura, bronię go, czy mu współczuję ?
Następna praca: Bunt i ofiara - przejaw szaleństwa czy wrażliwości? Twój sąd o Mickiewiczowskich bohaterach...



Treść: Mickiewicz zawsze podkreślał rolę tradycji w życiu narodu. Jego zdaniem wyraża ona i pielęgnuje ducha narodowego, jej uzewnętrznieniem jest etykieta. Szczególnie przestrzega się jej w Soplicowie, które jest określane jako miejsce, gdzie się "człowiek napije, nadysze ojczyzny" , , ,,,..,. O Soplicowskim kulcie tradycji świadczy wygląd domu; na ścianach wiszą portrety patriotów: Kościuszki, Rejtana, Jasińskiego, zegar wygrywa "Mazurka Dąrowskiego". Strażnikiem etykiety jest gospodarz Soplicowa - Sędzia. To on podczas wieczerzy w zamku wygłasza "ważną naukę o grzeczności". W rozumieniu Sędziego przestrzeganie społecznego ładu i hierarchii, to nie pusta formuła ale gwarant narodowej tożsamości i wolności; sposób na utrzymanie ciągłości tradycji:
"Tym ładem, mawiał, domy i narody słyną,
Z jego upadkiem domy i narody giną"
ETYKIETA
Podkreślanie swej przynależności narodowej poprzez noszenie stroju szlacheckiego; strój szlachecki - kontusz z wylotami nałożonymi na sukmanę, lity pas słucki, który służył do przepasania a jednocześnie do przypinania szabli; buty - codzienne - czarne, a od święta - czerwone. -- w księdze XI w.217-224 znajduje się pełny opis stroju odświętnego Podkomorzego.
Przestrzeganie zasad grzeczności "według wieku, urodzenia, rozumu, urzędu", np. przy siadaniu gości i domowników przy stole, na spacerze;
Przekazywanie młodemu pokoleniu nauk o zachowaniu - nauka o grzeczności.
Staropolska gościnność (brama zawsze otwarta dla gości, serdeczne goszczenie przybyłych; sadzanie ich na pierwszym miejscu; troska o konie gości; Sędzia nigdy nie odsyłał ich do gospody)
Kończenie prac w polu, o zachodzie słońca.
Urządzanie rozrywek, bogate życie towarzyskie - uczty - --urządzano je bardzo często; były one okazją do spotkań towarzyskich i wymiany poglądów na tematy zarówno gospodarskie, jak i polityczne oraz myśliwskie. Uczta stanowiła swoistą rozrywkę, bogato zakrapianą miodem i winem. Zawsze przestrzegano grzeczności wobec dam (usługiwanie przy stole), zachęcano do jedzenia, częstowano.
Grzybobrania były też rodzajem spotkań towarzyskich.
Polowania - były dwojakiego rodzaju
a/ na szaraki i inną drobną zwierzynę
b/ polowanie na grubego zwierza - z zachowaniem pełnego rytuału : pobudka o świcie, wyjazd do lasu całej rzeszy myśliwych i obławników pod wodzą Wojskiego, rozstawienie ludzi na stanowiskach, nasłuchiwanie uchem przy ziemi tropów niedźwiedzia, ogłoszenie króla polowania, hejnał myśliwski, spożycie bigosu według specjalnej receptury.
Podawanie na ucztach polskich potraw:
a/ gorące piwo zabielane śmietaną, z pływającymi gruzełkami twarogu
b/ "półgęski tłuste, kumpia, skrzydliki ozoru, wszystkie uwędzone w kominie dymem jałowcowym..., zrazy"
c/ barszcz królewski, rosół staropolski, do którego Wojski wrzucił kilka perełek i sztukę monety dla oczyszczenia krwi i pokrzepienia rdzenia.
d/ bigos staropolski spożywany po polowaniu
Podawanie potraw w starej, rodzinnej porcelanie (serwis był ręcznie malowany i przedstawiał sceny z życia Polski).
Celebrowanie posiłków.
Parzenie kawy z zachowaniem rytuału....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 4699 , autor: agacjo , Ocena: 105.68

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu "Pan Tadeusz" - rola etykiety.

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Rozważania o wolności inspirowane lekturą Giaura.
Wywiad z Werterem.
Switeź
Cechy pejzażu romantycznego na podstawie wybranych dzieł literackich i malarskich.
"Do przyjaciół Moskali".
"(Nie) rozumiem Cię Kordianie..." - zwrot bezpośredni do Kordiana.
"Stepy akermańskie" A. Mickiewicza.
Polemika Fredry z modelem miłości romantycznej w „Ślubach panieńskich”.
"Śluby panieńskie" jako komedia.
Rozwiń zagadnienie: „ból świata” w doświadczeniach Wertera, Giaura i Gustawa z VI cz. „Dziadów”.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Historia
Prehistoria Prehistoria
Starożytnośc Starożytnośc
średniowiecze średniowiecze
Polska piastów Polska piastów
Polska jagiellonów Polska jagiellonów
Odrodzenie Odrodzenie
Złoty wiek w Polsce Złoty wiek w Polsce
Europa i Świat XVI-XVII wiek Europa i Świat XVI-XVII wiek
Oświecenie Oświecenie
Polska i Świat w XIX wieku Polska i Świat w XIX wieku
Wojna Światowa Wojna Światowa
Okres międzywojenny Okres międzywojenny
II wojna światowa II wojna światowa
Okres powojenny Okres powojenny

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 105.68.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-31 17:01:54
⇒Czytano: 4699
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: